Asijská piva v Česku
Publikováno v Po. 08. července 2024 v rubrice NOVINKY

logo_ppe

Asijské restaurace a bistra se staly součástí české gastrokultury. A tedy i piva, která v nich jsou k mání. Toho si PPE nemohla nevšimnout, a tak se u nás nejčastěji prodávaným asijským pivům podívala na zoubek.

Samotné degustaci předcházelo dosti náročné shánění piva. Rada typu „zajeď do SAPY“ se ukázala docela lichá, neb je rozdíl v tom, co má například jasmino.cz na webu a co má v lednici. Hm. Navíc v SAPĚ téměř všichni prodávají česká piva a evidentně se nechce skoro nikomu „vozit dříví do lesa“. Proč také, že?

Pár metrů od BEERSHOP.CZ, na pražské Palmovce je krámek Pinoys.cz, který měl celkově trochu jiný sortiment než velkoobchody v SAPĚ. Podobně se to dá tvrdit o Modrém slonu na Letné. Své dvoudenní putování po pražských asijských potravinových krámech jsem nakonec ukončil v restauraci u Indů na Žižkově.

Krátce k jednotlivým pivům z diskuze nad samotnou degustací ještě před identifikací, tedy z diskuze nad pivy označenými zatím jen čísly, která naléváním určily pivonošky. Pro text jsem je ale identifikoval:

Chang – první dojem hezká vůně, ale slabá plnost, vodové a prázdné pivo, které navíc drhlo, ale také  – vešlo a neuškodilo – téměř cider

San Miguel – potěšitelné, že se objevila hořkost, srovnaný balanc

Kingfisher – začátek dobrý, ale dojezd těžké zklamání, pivo začalo smrdět

Kirin – oproti ostatním lepší, byl cítit chmel, ale zklamala vůně

Sapporo – citelná hořkost, sladové ale dobré, plné bez vad, chlebnaté a obilné

Asahi – citelná rýže, kyselá dochuť, slámovost

Singha – ze začátku čistá vůně a chuť slabší, ale postupem času horší a horší, žádná hořkost

Cass – sklep, sirup, limonáda, nepříjemná hořkost, všechno špatně

Tsingtao – unavené, svíravé, alkoholový dojezd

Red Horse – pivo se lišilo od ostatních, vyrovnaná vůně i chuť, největší „volume“ ze všech, skoro připomíná kyseláče

Devět piv se v pořadí umístilo v rozmezí 6 bodů, tedy o pořadí rozhodoval jeden bod nahoru či dolů. Jediné pivo výrazně odskočilo. Vlastní hodnocení se nedá srovnávat s českými ležáky, ale to, že poslední pivo mělo 41 bodů, znamená v podstatě pozitivní úspěch pro asijská piva u degustátorů.

 Výsledná tabulka degustace a pořadí:

  1. (29 bodů) SAPPORO – japonské pivo, 4,7 %, 330 ml
  2. (35 bodů) KIRIN ICHIBAN – japonské pivo, 5 % 330 ml
  3. (36 bodů) Red Horse – filipínské pivo, 8 %, 13,9° 330 ml

4 – 5. (37 bodů) San Miguel – filipínské pivo, 5 %, 330 ml

  1. – 5. (37 bodů) SINGHA – thajské pivo, 5%, 12°, 330 ml
  2. (38 bodů) Chang – thajské pivo v plechovce, 5%, 11°, 330 ml

7 – 8. (39 bodů) Asahi – japonské pivo, 5,0%, 10,9°, 330 ml

7 – 8. (39 bodů) Tsingtao – čínské pivo, 4,7 %, 12°, 330 ml

  1. (40 bodů) Cass – korejské pivo 4,5%, 10,5°, 330 ml
  2. (41 bodů) Kingfisher – indické pivo, 4,7 %, 330 ml

Celkově se dá pozitivně prohlásit, že žádné pivo nebylo úplně havarované. Nedostatek asijských piv na českém trhu znamená, že Asiaté u nás pijí raději česká či evropská piva. V pražských pivotékách pouze BEERSHOP.CZ má v nabídce KIRIN ICHIBAN. Z pohledu pivařů pak poměr cena výkon vychází pochopitelně citelně ve prospěch piv uvařených v ČR.

Jaromír Piskoř

Napsat komentář